.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
پاییز و بی‌خبری از بارش باران/ بارش‌هی که چنگی به دل نزد
مازندرانی‌ها امسال را با استرس تنش آبی آغاز کردند؛ به‌طوری‌که کاهش بارش در تابستان امسال بسیار محسوس بوده وحتی جنگل‌های مازندران نیز از این استرس دور نبودند بلکه خزان زودرس را تجربه کردند.

به گزارش شمال نیوز، بحث تغییر اقلیم تغییرات بسیاری را در آب و هوا ایجاد کرده که ازجمله آن می‌توان به بحث بارش اشاره کرد.

مازندران یکی از استان‌های پرباران کشور محسوب می‌شود ولی بحث تغییر اقلیم تغییرات شگرفی را در میزان بارش و آب و هوای این دیار سبز و بارانی ایجاد کرده است.

طی سال‌های گذشته شاهد تغییراتی در میزان و نوع بارش بودیم به‌طوری‌که بارش از تراکنش زمان و مکانی مناسب و مطلوبی برخوردار نبوده است.

مازندرانی‌ها امسال را با استرس تنش آبی آغاز کردند؛ به‌طوری‌که کاهش بارش در تابستان امسال بسیار محسوس بوده وحتی جنگل‌های مازندران نیز از این استرس دور نبودند بلکه خزان زودرس را تجربه کردند.

مازندرانی‌ها با فرا رسیدن و آغاز بارش‌های پاییزی در روزهای پایانی شهریور ماه امسال سراز پا نمی‌شناختند ولی بارش‌های پاییزی چنگی به دل نزد و همچنان مردم نگران بارش‌ها هستند.

*ضرورت برنامه‌ریزی در زمینه مدیریت مصرف بهینه منابع آب

مدیرکل هواشناسی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با شروع فصل پاییز که با آغازسال آبی همراه است(سال آبی سالی است که از اول مهر ماه هر سال شروع و تا پایان شهریور ماه سال بعد است) با نفوذ سامانه بارشی، بارندگی خوبی در استان اتفاق افتاد.

سیدمحمدرضا رضوی با بیان اینکه در دومین ماه فصل پاییز بر عکس مهرماه با کاهش قابل ملاحظه بارش روبه‌رو بودیم، اضافه کرد: همچنین بارش آذر ماه هم چنگی به دل نزد و در این ماه بر اساس آمار 15 ایستگاه هواشناسی سینوپتیک استان (رامسر، نوشهر، بابلسر، آمل، قراخیل قائم‌شهر، ساری، دشت‏‌ناز، بندرامیرآباد بهشهر، گلوگاه، سیاه‌‏بیشه، کجور، بلده، آلاشت، پل‏سفید و کیاسر)، به‌طور متوسط با کاهش حدود 32 درصدی بارش روبه‌رو بودیم.

وی تصریح کرد: در مجموع، متوسط بارش فصل پاییز استان نسبت به دوره آماری حدود 10 درصد کاهش و در 9 ماهه امسال حدود 23 درصد کاهش داشت، بنابراین می‏‌طلبد مسؤولان ذیربط، برنامه‌ریزی لازم را در مدیریت مصرف بهینه منابع آب را در دستور کار خود داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه متوسط بارش آذر ماه سال 96 استان مازندران، حدود 58 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 32 درصد کاهش و نسبت به آذر ماه سال گذشته حدود 37 درصد کاهش داشته است، اضافه کرد: به‌طوری‌که میزان بارش در دو ایستگاه گلوگاه و نوشهر نسبت به نرمال به ترتیب حدود 14 و 3 درصد افزایش و در بقیه ایستگاه‏های کاهش داشت که بیشترین کاهش هم به‌ترتیب از بلده حدود 90، کجور 82، آلاشت 72 ، سیاه‌بیشه 66 ، رامسر 64، دشت‌ناز 49، پل‌سفید 45، ساری 44، امیرآباد 36، آمل و بابلسر 15، کیاسر14و قراخیل قائم‌شهر حدود سه درصد بوده است.

رضوی با اعلام اینکه متوسط بارش فصل پاییز96 (سه ماه نخست سال زراعی 97 ـ 96) استان مازندران، حدود 247 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت و نسبت به پاییز سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشت، یادآور شد: کمتر از یک سوم ایستگاه‌‏های استان میزان بارش آنها نسبت به نرمال افزایش داشته که بیشترین افزایش از رامسر و نوشهر 12 و گلوگاه حدود سه درصد بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش هم از سیاه‌بیشه 49، بندرامیرآباد 38، ساری 31، بابلسر 27، کجور 23، آلاشت 17، دشت‌ناز 16، قراخیل ‏قائم‌شهر 14 و پل‏‌سفید حدود 12 درصد بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران اظهار کرد: متوسط بارش 9 ماهه سال 96 استان مازندران، حدود 389 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت حدود 23 درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 32 درصد کاهش داشت که تمامی ایستگاه‏‌ها میزان بارش آنها کاهش و بیشترین کاهش به‌ترتیب از کجور 43، ساری 40، امیرآباد 38، بابلسر 36، قراخیل قائم‌شهر32، دشت‏‌ناز و سیاه‌بیشه 29، پل‏‌سفید 26، آلاشت و گلوگاه 25، کیاسر 18، بلده 14، نوشهر 9، آمل 6 و رامسر 2 درصد بوده است.

به گزارش فارس، همچنان مردم مازندران نگران بارش‌ها هستند در شرایطی که مازندرانی‌ها پاییز پرباران را تجربه می‌کردند همه از کاهش بارش‌ها می‌نالند و این موضوع برای همه افراد قابل لمس و محسوس بوده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.109 seconds.